Leer- en gedragsproblemen worden bij 70 % van de kinderen veroorzaakt door hun voeding. Dit is reeds uit verschillende onderzoeken gebleken en ook wij stellen dit vast in de praktijk: mits voedingsaanpassing (eliminatie van suikers, E-nummers, melkproducten en veelal ook tarwe) nemen de symptomen enorm af. Leer- en gedragsproblemen zijn één van de aandoeningen die kunnen ontstaan door voedselovergevoeligheid: abnormale reacties die zich kunnen voordoen na het nuttigen van bepaalde voedingsmiddelen.

Het is belangrijk je kind te laten testen op voedselovergevoeligheid als het een echt woelwatertje is, als het moeite heeft zich te concentreren, als het zich asociaal gedraagt of als je kind neigt naar depressie. Alle ‘hersenaandoeningen’ vinden baat bij voedingsaanpassing: ADHD, ADD, dyslexie, dyspraxie, autisme-spectrumstoornis, NLD (nonverbale leerstoornis), OCD (obsessief-compulsieve stoornis)… Niet alleen het gedrag gaat er enorm op vooruit maar ook de schoolresultaten.images

Dit alles zorgt voor meer positieve respons vanuit zijn omgeving. Zowel binnen de familie, op school, in de jeugdbeweging als in de buurt wordt het kind meer geapprecieerd. (Waar dat voorheen vaak anders lag want een kind met gedragsproblematiek wordt niet altijd met open armen ontvangen…). Door deze verhoogde positieve aandacht voor zijn persoontje gaat ook het zelfbeeld enorm toenemen met als resultaat dat het kind zich merkelijk beter in zijn vel voelt.

DE APPEL VALT NIET VER VAN DE BOOM: WAT MET ERFELIJKHEID… ?

Van zo een 70% van de ‘hersenaandoeningen’ (zoals ADHD, dyslexie, autisme) wordt beweerd dat ze erfelijk zijn. In de overige 30% van de gevallen kan er sprake zijn van omgevingsinvloeden, zoals:

 

  • vroeggeboorte
  • zeer moeilijke bevalling, met ernstig zuurstoftekort
  • placentabloedingen
  • vruchtbeschadiging tijdens de zwangerschap doordat de moeder bijvoorbeeld medicijnen of alcohol heeft gebruikt of veel heeft gerookt.

 

Erfelijkheid zegt echter niets over de oorzaak, maar over de aanleg die in een bepaalde familie aanwezig is om een bepaalde stoornis te ontwikkelen. Tot nu toe zijn nog geen genen ontdekt die verantwoordelijk zijn voor deze hersenaandoeningen.images (1)

Onderzoekers die werken rond voedselovergevoeligheid handhaven een volledig andere theorie: De ouders van het kind met leer- en gedragsproblemen zouden zélf ook voedselovergevoeligheid hebben. De erfelijke factor zou dus niet de hersenaandoening maar de voedselovergevoeligheid zijn.

Bij veel gevallen van ADHD, dyslexie en autisme zou minstens één van beide ouders dezelfde symptomen vertonen, al dan niet in lichtere mate. Soms hebben ook broertjes of zusjes een bepaalde vorm van deze aandoeningen. Men is geneigd te concluderen: “Het zit in de familie”. Doch uit praktijkervaringen blijkt dat, als men deze familie test op voedselovergevoeligheid, ze allen reageren op stoffen in de voeding. Erg verwonderlijk is dit niet: gezien ze allen lid zijn van hetzelfde gezin, houden ze er ook quasi hetzelfde voedingspatroon op na. Wanneer ze de ‘boosdoeners’ weglaten uit het menu, dan merken we dat iedereen er enorm op vooruit gaat! Hoe meer discipline er aan de dag gelegd wordt om het dieet te volgen, hoe opmerkelijker de resultaten.

Mochten al deze hersenaandoeningen inderdaad erfelijk zijn, dan zou een dieet niet helpen want met een dieet kan men geen DNA herprogrammeren…

De progressie dankzij een aangepast dieet?

 

  • Pak bij een kind met ADHD de voedselovergevoeligheid aan en de symptomen zoals druk, impulsief gedrag en de aandachtsstoornissen zullen sterk afnemen.
  • Zo ook bij dyslexie: als het kind een individueel aangepast dieet volgt, zal het zich beter kunnen concentreren en minder moeite hebben om correct te schrijven en lezen. Het zal zelfs een toegenomen enthousiasme vertonen voor lees- en schrijftaken.
  • Ook bij kinderen met autismespectrumstoornis zien we verandering: het kind geeft merkelijk meer respons op zijn omgeving en vertoont minder dwangmatig gedrag.
  • De meeste kinderen met gedragsproblemen hebben ook lichamelijke klachten: buikpijn, diarree, hoofdpijn, veel zweten, vaak moe, chronische neus-, keel- en oorklachten, bedplassen, slaapproblemen, enz. Het is opvallend dat de meeste van deze lichamelijke klachten tijdens de dieetperiode ook verdwijnen.
  • Vrij frequent voltrekt zich een volledige persoonlijkheidsverandering: het kind gaat zich socialer opstellen, is opgewekter (door dat het zich beter voelt), vertoont minder dwangmatig of oppositioneel gedrag, wordt veel rustiger en aangenamer in de omgang. Hierdoor is het meer geliefd bij zijn leeftijdsgenootjes en maakt makkelijker vriendjes.
  • Doordat ook de leer- en concentratieproblemen sterk verminderen, nemen de schoolresultaten soms een enorme sprong voorwaarts: stijgingen van 10 à 20% zijn niet uitzonderlijk…images (3)

 

Door een aangepast dieet komt het kind in een opwaartse spiraal terecht. Hierdoor zal hij zich vanzelf aan de niet altijd eenvoudige ‘regels’ van zijn dieet houden. Als het kind weet dat snoep hem meer kwaad dan goed doet, zal het uit zichzelf snoep weigeren. Neen, dit voelt niet aan als een ‘straf’… Integendeel, het kind weet dat het de moeite waard is om niet te snoepen want het krijgt er veel voor terug. Zijn discipline wordt beloond met meer liefde en aandacht vanuit zijn omgeving, betere schoolprestaties en een toegenomen eigenwaarde.

We kunnen dus besluiten dat bij de meerderheid van de kinderen met leer- en gedragsproblemen met een aangepast dieet enorme progressie kan worden geboekt. Een dieet werkt 24 uur per dag, neemt de oorzaak weg en heeft bovendien geen bijwerkingen!

Voor meer info omtrent de invloed van voeding op leer- en gedragsproblemen kan u terecht op volgende sites:images (4)

 

 

Interessante boeken over deze materie:

 

  • “Ze zijn wat je ze te eten geeft” door Dr. Alex Richardson. Deze Engelse arts heeft jarenlange ervaring met medicijnvrije begeleiding van kinderen met leer- en gedragsproblemen. Haar boek is een aanrader !
  • “The Brain Welness Plan” door Jay Lombard en Carl Germano
  • “Voeding en gedrag” door Jaap Huibers

 

BRAINGYMimages (7)

Door middel van breinstimulerende oefeningen wordt een betere communicatie verkregen tussen de hersenen en de rest van het lichaam. Niet alleen de lichaamscoördinatie verloopt hierdoor vlotter maar ook leren, concentreren en het gedrag gaan er merkelijk op vooruit ! Met behulp van deze techniek kan men verbazend snel progressie bekomen bij kinderen waarbij de gangbare methodieken weinig soelaas bieden.

Ruth Lauwaert voedingsconsulente http://www.overwin-je-allergie.be/

Bron:http://www.voeding-en-gedrag.be/

Share This: